Peter Winckers in Mexico

Buenos Aires – Inwerkprogramma als COPC consultant – Eerste 6 weken

Yep, het was inderdaad ERRUG rustig op mijn weblog de laatste 6 weken!

Ik heb het dan ook flink druk gehad, en aangezien zo´n hele dag werken / studeren in het Spaans toch wel erg vermoeiend is geweest deze eerste weken hier dus even niet aan toe gekomen! (klaag, klaag

Laughing
)

Maar tot nu toe gaat het in ieder geval SUPER: echt ONTZETTEND veel geleerd, mijn Spaans gaat ook steeds beter, leuke collega´s, klikt goed met mijn manager en Buenos Aires was toch wel een erg mooie stad om in te wonen!

Hieronder een korte samenvatting van de afgelopen 6 weken.

Week 1 (20 – 26 april)
5-daagse Call center management traning in het Spaans; direct een ´crash course´ in alle spaanse vaktermen! Samen met een erg gevarieerde en gezellige groep van 25 cursisten uit onder andere Argentinie, Chili, Peru en Bolivia. Training werd gegeven in luxe hotel in hartje centrum (Recoletta), op circa 5 minuten lopen van mijn apartement. Toch wel apart gevoel om in je nette pak door de stad te lopen, waar ik in november nog op vakantie was! Pittige training van 9.00 tot 20.00, waarna ik vaak nog een half uurtje met de trainsters ging napraten (oftewel: mijn nieuwe collega´s). Vervolgens hapje eten en dan nog even ´nastuderen´ in apartement. Pitig weekje dus, met examen op de vrijdag (resultaat inmiddels binnen: 94% !!). Vrijdagavond afgesproken met een 5-tal cursisten en na een heerlijke maaltijd het nachtleven van Buenos Aires ingedoken tot een uur of 5 ´s ochtends. Het weekend was ik dan ook lekker sufjes; extreem weinig gedaan...

Week 2 (27 april – 3 mei)
Ik had afgesproken dat ik om 9.30 op kantoor zou zijn (ook slechts 5 minuten lopen vanuit apartement), maar om 8.45 werd ik gebeld of ik naar Uruguay wilde gaan voor 3 dagen... Snel spullen en pasport gepakt en naar kantoor gegaan, maar helaas bleek aldaar dat de vlucht volgeboekt was voor die dag. Vervolgens maar een ´zelfstudie´ dagje gehad die dag en de volgende ochtend om 5.30 !!! de taxi gepakt naar luchthaven en naar Montevideo, Uruguay gevlogen. Toen ik daar vervolgens om 9 uur ´s ochtends in de taxi naar het centrum zat, en zat te genieten van de werkelijk SCHITTERENDE kustroute in een heerlijk zonnetje, wist ik weer waarom ik heb besloten om aan deze kant van de wereld te gaan werken: THIS IS THE LIFE !!! In het hotel snel spullen gedumpt, gezellige collega ontmoet en vervolgens taxi gepakt naar het kantoor van onze klant (de grootste telecom provider van Uruguay). Dit bedrijf heeft zelf geen call center, maar besteed alle werk uit aan 3 lokale externe call centers. Deze 3 bedrijven kwamen vervolgens, verspreid over 2 dagen, hun resultaten presenteren aan ons + dit bedrijf, waarna mijn collega feedback gaf op hun resultaten + adviezen gaf middels een soort workshops. Kwaliteit van deze 3 call centers was zeer divers, van ronduit slecht tot wereldklasse; erg mooi en leerzaam om de verschillen te zien. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik alleen maar zou ´toekijken´, maar aangezien ik vrij snel kon schakelen heb ik direct al een actieve rol gepakt en meegeholpen om de powerpoint presentatie te maken voor management team de volgende dag; collega was dan ook (naar eigen zeggen!) erg blij met me. Desondanks twee erg late dagen (telkens tot 19.00 bij de klant, waarna we de zaken verder gingen uitwerken tot circa 00.00 ´s nachts... Maar dus wel gigantisch veel van geleerd! De donderdag vervolgens weer een achterlijk vroege vlucht terug naar Buenos Aires en wederom een ´zelfstudie dagje´ op kantoor gehad. Vrijdag 1 mei was gelukkig feestdag, die ik gebruik heb om een beetje bij te slapen, en 2 en 3 mei ben ik de stad verder gaan bezichtigen (zie ´foto´s 2 mei).

Week 3 ( 4 tm 10 mei)
Trainingsweek op kantoor; middels conference calls via Skype door senior consultant in Cordoba (stad op 10 uur reizen van Buenos Aires), samen met nieuwe Duitse collega in Mexico. De Duitse collega woont al 3 jaar in Mexico en is getrouwd met Mexicaanse, maar voor mij was het toch wel ERG pittig om de hele dag via telefoon (Skype) in het Spaans getraind te worden. Van te voren moesten we documenten / powerpointpresentaties doornemen (vaak meer dan 100 pagina´s per stuk, uiteraard ook in het Spaans ...), waarna we vragen konden stellen. Flink de diepte ingedoken, en wederom ontzettend veel geleerd, maar op het einde van de week was ik werkelijk bekaf van al deze conference calls in het Spaans. De zaterdag vervolgens een flink gat in de dag geslapen, en daarna naar een live concert geweest in ´La Trastienda´; de ´Paradiso´ van Buenos Aires: erg leuke spaanstalige Reggae band gezien (La Cameleba). De zondag vervolgens de enorme dierentuin van Buenos Aires ingeweest (leuk!) + wijk ´San Telmo´ bezichtigd. Met name de avond was geweldig, toen een ´Manu Chao´ achtige band midden in een straat met eettafeltjes een gratis optreden gaf. Genoten van een heerlijke vleesspies, salade en flesje wijn, terwijl ondertussen de band optrad! Super avond!

Week 4 (11 tm 17 mei)
De maandag / dindag / vrijdag wederom trainingen middels conference call gehad, maar gelukkig de woensdag en donderdag wat meer actie gehad door weer naar Uruguay te gaan bij dezelfde klant. Deze keer diep in het ´Work Force Management´ gedeelte gedoken (o.a.: voorspellen hoeveel telefoontjes het call center kan verwachten, berekenen hoeveel medewerkers je per dag / uur nodig hebt en het maken van de werkroosters van de medewerkers). Van dit gedeelte wist ik nog niet heel veel af, dus dit was wederom uitzonderlijk leerzaam. De theorie uit de 5-daagse training nu dus volledig in de praktijk kunnen toepassen. De collega van de vorige keer had een expert meegenomen op dit gebied. Was echt geweldig om te zien hoe hij de call centers leerde om hun eigen gegevens veel beter te gebruiken: op de beamer werden de (niet echt nuttige) rapportages van de 3 call centers ´omgetoverd´ tot super bruikbare management informatie, waarbij direct inzichtelijk werd wat de call centers reeds goed deden en wat verbeterd kon worden. Een geweldige en zeer interactieve manier om kennis over te dragen, nog nooit eerder gezien op deze manier! Ik heb dan ook behoorlijk veel aantekeningen zitten te maken en ALLE documenten naar mijn harde schijf gekopierd: dit wil ik binnenkort ook kunnen! Het weekend was behoorlijk druilerig, dus ik had weinig zin om te gaan ´sightseeing´. Zaterdagavond dan ook naar de bioscoop geweest (Night in The Museum 2 – ik had even zin in een ´no brainer´; stiekum toch wel erg grappig ...) en de zondag een paar DVD´s gehuurd. Tevens wederom flink zitten studeren in het weekend (zelfstudie van de 3-daagse audit training), omdat ik de komende week mijn eerste officiele audit (kwaliteitscontrole) had, bij een groot call center in Buenos Aires. De zondagmiddag gelukkig WEL lekker weer, en in mooi park in de buurt zitten te studeren.

Week 5 (18 tm 24 mei)
Ongetwijfeld de meest leerzame week tot nu toe: in 5 dagen het gehele call center ´doorgelicht´ van de grootste kabeltelevisie en internet aanbieder van Argentinie, samen met 3 collega´s. Telkens omstreeks 08.00 een taxirit van 30-45 minuten genomen naar dit bedrijf, in barretje op de hoek zitten te ontbijten en aldaar met collega´s afgesproken. In deze 5 dagen gezamelijk met die 3 collega´s meer dan 80 telefoongesprekken beluisterd en meer dan 30 interviews gehouden met medewerkers, teamleiders en managers. Door alle conference calls in de weken daarvoor kon ik de gesprekken inmiddels goed volgen in het Spaans en dus al snel beoordelen wat goed ging en beter kon (in het proces, het is NIET onze rol om individuele medewerkers te beoordelen!). De interviews heb ik in eerste instantie als ´toehoorder´ bijgewoond, maar de laatste 2 dagen heb ik tevens mijn eerste interviews zelf gehouden, met de senior consultants als coach. Doordat mijn spaans inmiddels redelijk was + aangezien ik dit bij Nuon al een paar keer gedaan had ging me dit goed af; ik kreeg dan ook complimenten van zowel collega´s als klant; erg lekker voor mijn zelfvertrouwen! Rond 19.00 waren we veelal klaar met meeluisteren en met interviews, waarna we de zaken gingen uitwerken tot circa 22.00 / 23.00... Vervolgens weer taxi naar huis; tijdens een lichte maaltijd even een filmpje kijken en pitten dan maar weer ... Yep, het leven van een consultant gaat niet (altijd) over rozen

Cool
. In het weekend dan ook HELEMAAL NIETS anders gedaan dan bijslapen en een ENGELSTALIG boek gelezen.

Week 6 (25 mei tm 31 mei)
De maandag was wederom een feestdag, die ZEER welkom was na alle werkgeweld. Eerst een flinke wandeling gemaakt in een wat minder bekende wijk (barrio norte) en ´s avonds nog een keer naar die Manu Chao achtige band in San Telmo geweest, die deze keer een gratis optreden in een kroegje gaf. Bier smaakte goed, en nog even zitten naborrelen met ´de band´ (mmm, triest; naam vergeten!), de volgende dag dan ook bijhoorlijk katerig naar het werk... De dinsdag mijn deel van de presentatie verder afgemaakt + ´s middags mijn presentatie ´geoefend´ op een collega. YEP: volgens mijn collega´s was mijn spaans inmiddels goed genoeg om me ´los te laten´ op het management team van het Call Center waar we de vorige week de audit hadden uitgevoerd. Moet eerlijk zeggen dat ik toch wel b-tje nerveus was; zo´n presentatie is immers niet niks en moet wel professioneel overkomen. Dinsdagnacht dan ook redelijk onrustig nachtje gehad; op de woensdag waren er 14 managers aanwezig en mijn gedeelte duurde 30 minuten, maar het ging werkelijk perfect! In de enquete op het einde bracht ik het er dan ook goed vanaf (ALLE managers waren ´tevreden´ tot ´zeer tevreden´over mijn presentatie; kijk: dat doet een mens weer goed!). De donderdag en vrijdag vervolgens een ´zelfstudie´ dagje: alle Excel documenten opgevraagd bij mijn collega´s en hun gedeelte van de presentatie proberen na te bootsen / proberen te begrijpen; wederom zeer leerzaam. De vrijdagmiddag vervolgens getrakteerd op taart op kantoor en afscheid genomen van mijn erg gezellige Argentijnse collega´s.

Mexico here we come !!
Inmiddels heelhuids in Mexico aangekomen: na een slordige 14 uur reizen zaterdagnacht 30 mei om 1.00 aangekomen (via Panama). Gisteren (zondag) wezen eten met mijn nieuwe (country) manager en 2 collega´s; lijken erg geschikte lui! Mexico stad is in ieder geval tot nu toe een stuk schoner, veiliger en mooier dan dat ik gedacht had, dus dat valt alweer allemaal mee! Verder gelukkig weinig meer te merken van de varkensgriep, mondkapje in ieder geval nog niet nodig.

Groetjes, Peter

P.s. deze week zal ik ook nog een paar foto´s online zetten!

Reacties

Reacties

Frank

Hoi Peter,
Deze lage-landen-consultant is zeer onder de indruk van je belevenissen!
Aanmoediging,
Frank B

roland

zozo je heb het echt druk gehat ik dacht dat je alleen maar kon strant zee en drank:p maar ik ben wel ervan overtuig dat je het ver gaat schoppen daar.dus veel sterktedaar en tot mails groet roland.

Erik de klusjesman

Hoi Peter,

Blij dat alles zo goed gaat.
Zien we je ook niet terug over een maand of 6 haha.

De nieuwe buren zijn inmiddels begonnen met het huis op te kalefateren en in te richten.
We hebben inmiddels kennisgemaakt en als ze het huis gaan bewonen krijgen we een uitnodiging om langs te komen.
De buurvrouw is Surinaams-Antilliaans dus het eten is altijd goed.

Het weer is hier ook mooi en ik ben met hulp van Arent begonnen mijn voortuin opnieuw in te richten.
Vianne is begonnen aan haar examens en op 18 juni is de uitslag.......spannend.

Grt. Uit Arnhem.

Chantal

Heij Peter,

Zo zo zo, ik kan niet zeggen stel je niet aan geen tijd voor te schrijven. Wat heb je er een hoop werk en te doen in je vrije tijd. De meeste vrije tijd ook nog aan 'zelf studie' en af en toe een bandje luisteren.

Harstikke fijn om te horen dat je zo'n goeie resultaten behaald met de presentaties en audits.

Met mij in Maastricht gaat alles goed. Een heerlijk lang Pinksterweekend gehad met veel zon. Overigens ook veel zon en een fijne vakantie gehad in Zuid-Spanje. Niet alleen Torremolinos was leuk ook het uitstapje naar Marbella en Malaga was de moeite waard. Beetje Spaans kunnen spreken was er wel handig geweest.

Whatever, in iedergeval héél véél succes in Mexico !!

Väol groetjes en dikke poen oet Mestreech.
Chantal.

Diana en Jeroen

Hoi Peter,

We wisten wel dat je het zou kunnen. Goed om dat weer bevestigd te zien, maar petje af!!!!

Ben je ook nog per sms bereikbaar? We hebben afgelopen weekend nog een berichtje gestuurd (je nieuwe nl-06). Je kan ons ook mailen.

Zet ' em op en we spreken!

Groetjes,


Diana en Jeroen

pa en ma van Peter!!

Lieve Peter!!!!
Wat zijnwe trots op je! Je hebt het toch maar weer allemaal voor mekaar!
In mexico zal het ook wel lukken denken we!!We wensen je in ieder geval weer heel veel succes in je nieuwe vaderland!

Je liefhebbende ouders.

kimenzo

Way2go P,

Goed om te lezen dat vrwijel alles leuk, spannend en leerzaam is. En dus toch naar Mexico gevlogen! Het tijdsverschil is wel weer wat groter, dus 't wordt FF puzzelen wanneer we kunnen Skypen... Maar goed je mag wonen en werken in -wat mij betreft- 1 van de mooiste landen die ik ken. Weliswaar beperkt mijn ervaring zich tot een paar weken Mayaroute, maar toch.
Anyway: hoop snel te vernemen of 't aarden een b-tje lukt. Woon je leuk?

Thumbs up,
Robert en de rest

Nadine

Put your hands up for Pedro!

cellie

Hey maaaan, dat zuht er allemaol goot oet zeg.

Als je volledig gesettled bent sturen we wel een berichtje wanneer we eens lngs komen. ;-)

Sandra

Hee Peter!

Wat een inspirerende stap heb je genomen. Heel erg veel succes, ik blijf op de hoogte via je Blog.

Liefs, Sanda

Annemie

leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen wat we zeker steeds blijven doen,succes in mexico

Nadine

WE - WANT - MORE!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!